Tove Olsson

Morotstårta med frisk färskostfrosting med smak av citron
Morotskaka är nog den bästa kakan jag vet. Suuuupersaftig och håller sig god och fräsch i flera dagar. Perfekt att bjuda på om man är många. Och denna frosting är ju bara för god.
Jag gjorde min vanliga morotskaka men i tårtform denna gång och den blev bara ännu saftigare. Jag menar tre lagar frosting? Kan ju inte bli annat än gott. 
Kakan bakade jag i en anslagsform som man kan köpa på tex Bakers. Eftersom kakan är så saftig och tung så är den enkel att dela utan att behöva frysa den först.
Jag delade kakan i tre delar och la sedan upp den på ett uppläggningsfat. Sedan spritsade jag frostingen likadant som på toppen på alla våningar. Enkelt och vackert. 
MOROTSKAKA
Ugn 175 grader över och undervärme
165 g rapsolja (ca 1,5 dl)
165 g smör, rumsvarmt
375 g socker (ca 4 dl, något mer)
300 g riven morot
210 g ägg (ca 4 st)
330 mjöl (ca 5,5 dl)
4 g bakpulver (ca 1 tsk)
4 g bikarbonat (ca 1 tsk)
3 g salt (1/2 tsk)
1,5 g muskot (ca 1 tsk)
3 g kanel (1,5 tsk)
 
GÖR SÅHÄR:
1. Vispa ihop olja, smör och socker med vingen på en hushållsassistent till en jämn smet. Låt verkligen smöret och oljan gå ihop, det tar ett par minuter. 
2. Ha i morötterna och låt gå ihop till en jämn smet.
3. Ha i äggen lite i taget under fortsatt omrörning.
4. Väg upp alla torra ingredienser och sikta i, lite i taget på lägsta hastighet. Gå i med mjöl i 4-5 omgångar och låt sedan smeten bli jämn och fin utan att överarbetas.
5. Häll upp smeten i en rund form som är preppad med bakplåtspapper. Fyll upp smet och lämna ungefär 1 cm till kanten. Jag gjorde några muffins på smeten som blev över.
6. Baka i mitten av ugnen i ca 45 min. Börja med 30 och kolla till då och då. Känn med en provsticka, den ska vara helt torr när den kommer ut.
7. Vänd kakan direkt när den kommit ut ur ugnen med hjälp av ett bakplåtspapper som du har lagt mot tex en tallrik eller skärbräda eller liknande. Låt svalna upp och ner med formen kvar.
 
FÄRSKOSTFROSTING
200 g smält smör
400 g färskost, tex Philadelphia
365 g florsocker (ca 6 dl)
18 g vaniljsocker (3 msk)
4 g citronzest (ca 1 citron)
 
GÖR SÅHÄR: 
1. Smält smöret, låt de svalna en aning.
2. Vispa ihop färskost med florsocker, vaniljsocker och zest med elvisp. Bara så det precis går ihop. Det kommer bli väldigt löst men det gör ingenting, det fixas senare.
3. Här kommer magin. Ha i lite av de smälta smöret i taget under vispning och se hur frostingen blir tjock, krämig och helt fantastisk. Inga klumpar av färskost eller socker, bara en helt slät frosting. 
4. Spritsa ut frostingen på morotskakan och lägg på nästa botten och upprepa tills tårtan är klar. dekorera med tex oxalis eller citronmeliss eller varför inte färska bär. Riv över lite mer citronzest. 
6. Servera och njut.
Glöm inte att följa mig på instagram: tovespatisserie heter jag där :)
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress