Tove Olsson

Mjölkchokladbrownie med jordnötskola och chokladganache
Alltså denna brownie blev såååå god. 
Seg brownie med stora bitar av mjölkchoklad, kola med jordnötter i och sedan toppat med en ganache gjord av både mörk och ljus choklad. To die for. 
MJÖLKCHOKLADBROWNIE:
Ugn 160 grader
150 g smör
250 g strösocker (2,75 dl)
70 g kakao (1,5 dl)
3 g vaniljsocker (1 tsk)
100 g ägg (2 st)
70 g vetemjöl
100 g mjölkchoklad, grovhackad 
 
GÖR SÅHÄR:
1. Smält smöret i en kastrull. 
2. Tillsätt socker och rör om.
3. Ha i ett ägg i taget och rör mellan varje.
4. Vänd ner resten av ingredienserna, chokladen sist och rör till en jämn smet. Fyll upp en form ca 20x20 cm klädd med bakplåtspapper. 
5. Baka i ca 15-18 min i mitten av ugnen. Den ska få ett täcke på toppen men vara kladdig i mitten.
6. Låt svalna innan du häller på kolan. 
JORDNÖTSKOLA
100 g smör
200 g grädde
270 g socker (3 dl) Jag tog 1 dl farinsocker strö)
140 g ljus sirap (1 dl)
140 g salta jordnötter (2 dl)
 
GÖR SÅHÄR:
1. Koka upp allt utom jordnötter i en kastrull och låt koka på medelvärme till 118-120 grader.
2. Tag av från plattan och tillsätt jordnötterna. 
3. Häll kolan över brownien och ställ sedan kallt i några timmar. 
 
GANACHE: 
150 g vispgrädde (1,5 dl)
150 g valfri choklad, jag körde hälften ljus hälften mörk.
 
GÖR SÅHÄR:
1. Koka upp grädde.
2. Häll över chokladen och smält ihop till en slät smet. 
3. Häll ganachen över den kalla kakan. 
4. Ställ kallt i ett par timmar och skär sedan med varm kniv fina rutor. 
Glöm inte att följa mig på instagram: tovespatisserie heter jag där :)


ingela Arrenius

Hej!
Mjölkchokladbrownien med jordnötskola och chokladganache låter ju fantastiskt gott! Men när jag läser receptet undrar jag dels vilken ugnsvärme? Och ungefärlig tid på kolakoket ? (jag har ingen termometer) // ingela

Svar: Hej!
Åh tack för att du sa till, hade missat det. 160 grader på ugnen.
Så svårt att säga men testa göra ett kukprov några gånger. Ta upp lite kola och lägg i ett glas med kallt vatten, om det går att forma en kula är kolan tillräckligt kokad, annars låt koka lite till. Mdn skulle iaf säga minst 10-15 minuter på inte för hög värme. Hoppas du får till det.
Mvh Tove
Tove Olsson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress