Tove Olsson

Chokladfondantcupcakes med kaffefrosting
Med allt som pågår i världen och en tuff förskolestart för min son med nästan alla förskolesjukdomar man kan komma på har bloggen blivit lidande. Jag har inte haft någon motivation över huvudtaget till att baka, fota eller ta fram recept. Jag tror inte att jag är ensam om detta och hoppas att ni fortfarande kikar in här då och då eller på min instagram: tovespatisserie.
Något jag alltid bakade förrut var dessa chokladcupcakes med krämig kaffesmörkräm, det var mitt go to bakverk och har alltid uppskattats. Detta recept har varit med mig i mer än ett decenium.
Nyckeln till dessa cupcakes är bakningstiden, det ska vara lite lätt underbakade och resultatet är en chokladcupcakes med insida som en chokladfondant. Ni måste testa detta recept!
CHOKLADCUPCAKES:
Ugn 175 grader över och undervärme
150 g ägg (3 st) 
225 g socker (2,5 dl)
5 g vaniljsocker (1 tsk)
50 g smör
100 g mörk choklad 
100 g gräddfil (1 d)
30 g kallt starkt kaffe (2 msk)
210 g vetemjöl (3,5 dl)
10 g bakpulver (2 tsk)
25 g kakao (4 msk)
en nypa salt
 
GÖR SÅHÄR:
1. Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt. 
2. Smält smöret och blanda ner chokladen och låt smälta. Tillsätt gräddfil och kaffe. Vänd ner i äggsmeten. 
3. Blanda ihop mjöl, bakpulver, kakao och salt och sikta ned i smeten. Vänd ihop. 
4. Fyll upp cupcakesformar med en glasskopa och baka gärna i muffinsplåt i 12 minuter med över och undervärme. De ska vobbla lite när man tar ut dem. Låt svalna. 
 
KAFFEFROSTING:
200 g smör (rumstempererat)
ca 360 g florsocker (6 dl) det är en smaksak
några msk kakao
några msk kallt kaffe
 
GÖR SÅHÄR:
1. Vispa ihop alla ingredienser med elvisp.
2. Smaka av. Jag älskar kaffe så brukar ha mycket och starkt kaffe i. 
3. Spritsa smörkrämen på dina cupcakes och dekorera med lite strössel. 
4. Jag förvarar mina i rumstemperatur i en lufttät låda. 
Glöm inte att följa mig på instagram: tovespatisserie heter jag där :)
 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress